Poradna - kupujete ojeté auto?

Kontrola identifikátorů

Provedeme vás jednoduchým návodem, jak si ojeté vozidlo před koupí zkontrolovat.

  1. Kontrola základních identifikátorů Vozidla

    Je opravdu vozidlo, které stojí před Vámi tím, které popisuje jeho technický průkaz? Nejedná se ve skutečnosti o vozidlo jiné – s pozměněnými identifikátory, které mohlo být v minulosti odcizené?

    - VIN (Vehicle Identification Number)

    Nejdůležitějším (rodným) číslem automobilu je kód VIN. Ten musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Kód VIN najdete většinou vyražený v motorovém prostoru (např. na krytu tlumiče, tzv. klobouku), na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. Zkontrolujte, jestli není pozměněn, neodborně přeražen nebo jestli někdo nemanipuloval s dílem, na kterém je kód VIN vyražen.

    - VIN pod čelním sklem

    Všechny automobily ho sice nemají, ale vyskytuje se stále častěji. Jeho výměna a zfalšování jsou náročné a nákladné. Pokud na voze je, určitě jej zkontrolujte.

    - typový štítek

    Nejčastěji ho najdete v motorovém prostoru nebo na sloupku vozidla. Opět zkontrolujte všechny údaje a porovnejte s TP. Pokud štítek chybí, je poškozený nebo neoriginálně uchycený, zvyšuje se pravděpodobnost, že s vozidlem něco není v pořádku (původ, předchozí havárie…). Pakliže štítek chybí, registrační místo takový vůz nemusí přihlásit.

    - typ a výrobní číslo motoru

    Oba údaje najdete vyražené na bloku motoru. Porovnejte je s TP. V něm musí být povinně uveden pouze typ motoru (platí pro TP vydané od 1. 7. 2001, do této doby se v TP uvádělo i výrobní číslo motoru). Pokud můžete, zkontrolujte i výrobní číslo motoru. Opět se zaměřte na to, jestli s vyraženými číslicemi někdo nemanipuloval nebo není-li upravena razná plocha čísla motoru.

  2. Kontrola roku výroby

    Skutečný rok výroby lze v případě pochybností určit z kódů, které najdete např. na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin atd.

    - skla

    Pokud mají všechna skla stejné kódy a dole např. číslici 2 jako na obrázku této škodovky, je všechno v pořádku. Skla vozu byla vyrobena v roce 2002. Pokud má jedno nebo více skel jiný kód (například 6), znamená to, že byla skla vyměněna. K tomu však mohlo dojít po havárii nebo jen po prasknutí skla. Každopádně se pak zaměřte na tuto část karoserie a pečlivě ji zkontrolujte.

    - bezpečnostní pásy

    Označení data výroby bezpečnostního pásu může mít různé formy (od přímého natištění data až po jednoduché zakódování do řady čísel). Najdete ho na látkové nášivce nebo plastovém štítku v dolní části, v místě ukotvení bezpečnostního pásu. Samotné znaky mohou být natištěny na látce či vyraženy do plastového štítku.

  3. Odborná kontrola

    V případě jakýchkoli pochybností o skutečném stáří, původu vozidla nebo originalitě identifikátorů využijte služeb Cebia, spol. s r. o. Určení skutečného roku výroby – vaše auto mohlo být omlazeno! Nabytí účinnosti zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích způsobilo, že se v ČR přestal evidovat skutečný rok výroby vozidel a tento údaj byl nahrazen datem první registrace. U individuálních dovozů a v případě duplikátů TP tak vznikl obrovský prostor pro tzv. „omlazování“ vozidel. Reálná hodnota vozu je přitom přímo závislá na přesném určení roku výroby.

 



Vyber si ten správný autobazar Cebia